HAKİKAT SOSYOLOJİSİNİN ÖZGÜR BİLGESİ
Estetik hakikati kavramak için çok güçlü, özgür ve gelişkin bir belleğe ihtiyaç vardır. Estetik hakikat sosyolojisini ancak özgür Bilgenin Toplumsal tarih, kozmos, zaman ve politik his eksenli kavrayışını anlamakla mümkündür. Estetik hakikatin anlamına özgür duygu ve algıyla kendini açanlar sınırsız zamansızlıkta ölümsüzlük deneyimini duyumsayarak o tempoda hayatı yaşayabilirler. Toplumsallığın şekillenmesinde egemen iktidarlara karşı direnen kitlelerin dayanışma ruhu hep varlığını özenle ve önemle korumuştur. Doğal toplumdan günümüz sözde modern toplumuna kadar bu adeta değişmez bir etik ilke halini almıştır. Dayanışma ruhu büyüdükçe egemen iktidar küçülmüş, aksi durumda ise iktidarı büyüten dayanışma ruhunun sönüklüğü olmuştur. Toplumsal özgürlük sosyolojinin ideolojik arka planını görünür kılmak için güçlü toplumsal dayanışma dayanaklarına ihtiyaç duyulur. Özgür bilge’nin görkemli estetik hakikat sosyolojisinin gücüde bu asil kitlesel direnişçi dayanışma ruhunda saklıdır. Bu ruh İmralı tabutluğunda tutulan Özgür Bilge şahsında egemen toplumsal sınıflara esnek bir vicdani düşünme çağrısı da içerir. Özgürlüğü tarihselleştirmek ve sonsuzluğa mal etmek için etkin bir toplumsal bilinç gereklidir. Zamanın ruhunu özgürlükle düzeltme eylemi zarif bir vicdani incelik ister. Bu politik doğruculuğu aşan ve hakikate dair erdemli bir meziyettir. Meta yerine insanı güçlendirerek yüceltir. Estetik hakikati sosyoloji üzerinden idealleştirme çabası soylu bir arayıştır. İç benliği güce dönüştürme sanatının ince özgür eğitim stratejisiyle de ilişkilidir. İnsana kendi vicdanını duymasını öğreten bu özgür bilge geleneğinin takipçisi olmayı başarmak bile hiçte küçümsenmeyecek bir aşamaya ulaşmayı ifade eder. Bir tadımlık özgür his olan anlam insan için estetik hakikat sosyolojisinin günümüz tasarlanmış ölümlü zamanıyla hiçbir bağımlılığı yoktur “o “ klasik biçimlendirmeden azadedir, toplumların otantik ruhunu özgür Bilgeler geleneğinden bizlere cömertçe yansıtır. Bilgenin hakikate dayalı iç gözlem doygunluğu zihinsel bir özgürlük eylemini örgütleyecek gücü kendisinde yaratır. Estetik hakikatin kahini geçmişe bakıp geleceği gören iç gönül gözlerine ve ebedi tarihsel-toplumsal bir hafızaya fazlasıyla sahiptir. Vicdani protesto etiğini açığa çıkaran prometheus’un 21. Yüzyıldaki sarsılmaz duruşudur bu direniş! (…) Bölgemizin iki kadim tanrısı Gudea ve El-Lah’a gelince, onların üzerinde de yoğunlaşıyor ve çözümlemeye çalışıyorum. Halklarımızı “Para’llah” karşısında neden ışıksız ve savunmasız bırakıp kan ve acı içinde kalmalarına razı olduklarını öğrenmek istiyorum. Bölgenin âşık bir çocuğu olarak halklarımızı hileli, madrabaz ve kör para tanrısının insafına terk etmediğim için mutluyum.” Sonsuz yalnızlığın sabır ustası özgür bilge derin fikirlerin kuyusundan özgür an’da beslenir. An’ı genişleterek evreni ve zamanı içine alır ve ruhsal özgürlüğe kapı aralar. Özgürlük gıdası sunar dağ adanmışlığına, ışıktan sunakta ve çağın zamanını aşan irade boyutunda. Ruhsal özgürlüğün sırrına erişen Özgür bilge diri fikirsel canlılıkla ve ölümsüzlükle klasik ölümü aşma cesaretini ardıllarına aşılamıştır bu geçmişte Amed zindanında ateşten Mazlum’dur bugün yine Alman diyasporasında ateşten Ümit’tir. Ateşle arınma yüceliğinin kadim mirasıdır bu! Ş.Ümit Acar tıpkı mitolojik kahraman İkarus gibi özgür güneşe ulaşmak için yanmayı göze almıştır. O ölümsüz ruhunu arınma davetiyle birlikte bize miras bıraktı, bakalım hadım edilmiş bilincimizle bizler o ruhu yaşatma sorumluluğumuza sahip çıkabilecek miyiz? Kendimize “edi besé” diyebilecek miyiz? Aydınlanmanın duru özgürlük bilgesi ruhunu yitirmiş bu çağa insanlık adına hesap soran ironist bir tekziptir. Kendi zıddını ısrarla bolca imal eden kof insana evrenin can çekişen özgürlük ruhu adına sitemkar bir ruhsal acımadır bununla kültürel ve ahlaksal çöküşe anlama dayalı ve insanlığa dair duyarlığın gelişimini de amaçlar. Düşündüğünü his edebilen ve his ettiğini toplumla bölüşerek, özgürlük fikirlerlerine dönüştürebilen estetik hakikatinin özgür bilgesini cesaretle, tevazu ile bilmek önemlidir. İrfanın sezgisidir vicdan zemininde onu duyumsayarak anlamak ve yaşamsallaştırmak. “Toplumsal yaşam ağır bir anlam kayması yaşıyor(…)Gerçeğin kendisi artık sahtedir.” Jean Baudrillard KEREM ÇİFTÇİ - ARŞİV-2018 |
YORUM GÖNDER