DUYGU ZAMAN ANLAMSALLIĞI VE YENİ HAKİKAT BİLMELERİ (24.BÖLÜM)
ETİĞİN ÖNSEZİSİ POLİTİK DUYGULAR EKOLOJİSİ
“Kendime ait hislerle yaşadığım bir gün, başkasının hissetmemi istediği şeylerle yaşadığım bir ömre bedeldir.”
Genişleyen ve kapsayan bir politik dile kaynaklık eden duyguların politik etiği bölünmüş siyasi meşruluk yoksunluğunu ortadan kaldırabilecek bir devrimci potansiyele sahiptir. Politik duygular etiğinden oluşan ve kamusal alana yayılan canlı imgelerin kalıtlaşmış yerleşik formel iç doğmalar üreten ön yargı prototiplerine kök söktüreceği açıktır.
Yaşamı politik duygularla sorgulamaya tabi tutup mikro evren insanı/toplumu yeniden okumak müthiş çarpıcı ve farklı bir deneyimdir. Bu yerleşik iletişim/ilişkilenme kanallarının tepetakla olmasıdır. Politik duygu devrimciliği insanın özgür eylem gücünü sürekli biler!
Başkalarına tabi olmadan ve başkalarını da kendine tabi kılmama özgürlüğü, özerk bir eşitlik ve yatay bir kabul de bu olsa gerek. Duyguların politik etiğinin dilini birey/toplumda yaratmak esnek bilinç, özgür ve özgün bir öz eğitim ve zamanın ruhuyla uyum/ahenk/tın/ritim yakalamayı gerektirir. Nefret ve kinin tahakküm dilini ancak böyle dizginleyebiliriz. Zıddına dönüşen insanı özüne tekrar döndürebiliriz.
İnsan ham ruhuyla bağ kuran politik duyguların tutkulu temas alanları kendi etiğinin tohumlarını da serpiştirecektir yeniliğe açık yüreklere. Özgürlüğü yorumlayan vicdan dilidir politik duygular etiği. Zamanda ölçü oluşturucu özerk eylemdir politik duygular ve özgür duygu tellerine basınç kaldırmayan başkaldıran davranışlarda ifadesini bulur. Kendi dönüşümünün politik duygu bilgeliğinde kendi olabilmeyi becere bilmektir tüm mesele!
Benlik ve duygu parçalanmasına öz tepki geliştirmek “…bir başkasının düşüncesine ve duygularına yabancılaşmadan düşünmek mümkün müdür?” diyerek mesela politik duyguların etiğiyle iç sorgulamayı denemek gibi. Politik bilinç yaratan duygu etiği sezgiselliğin sınırsız gücünden yararlanır.
Korku imparatorluklarını üreten mekanizmayı çözen politik duygu etiğinin kararlı direnişidir umut yaratanda biraz budur. Yabancılaştıran öz tekilliği aşmanın politik duygu kolektifliği bencil egoyu dıştalar ve meşruluk şansı tanımaz kışkırtan bireyciliğe.
Özgür varlığın bitimsiz arayışı politik duygu etiğinde anlama kavuşur ve toplumsallaşır yine bedenleşerek kişilik kazanır varsın buna analitik düşünüşe karşı yırtıcı bir narsist duygu öz savunması desinler yanılanlar. Politik duygu son kertede cesur bir yansıtıcı düşüncedir de. Politik duygular hep özgür düşünceye gebedir. Ismarlanmış dışsal bir köleleştiren kaderci sahte duygu esaretini kıracak olanda özgür politik duyguların bu toplumcu etik gücüdür.
Toplumcu politik duygu eylem kırıcılığı için kapitalist bireyci güdüler durmaksızın tetiklenirler. Hileli plastik intikam histerileri salgılanır bolca yaşama. Politik duygu etiğini soyutlama amacı güdülür. Cinsiyetsiz yatay öznenin başkaldırısından korkulur buda politik duygu yoksunluğunu amaçlar. Oysa politik duygu etiği radikal bir özgürlük devrim taşıyıcısıdır.
Politik duygu düşü/sezgisi egemenlerce hep geçmiş bir imgede dondurulmak istenir birey ve toplumda soyut insanı biçimlendirerek tasarlayan adına model yaşam koçu denilenler bunu tasarlarlar. Bazen de bir aykırısı yansıma olarak teşhis koyarlar politik duygu uyanışlarına. Kimlik ve kişilik bozukluk tanısı da konulur. İnsanı ruhsal çökertme ve ele geçirme takıntısı zamanı duyguları bastırma aracına dönüştürme hinliği de sergilenir.
İnsanları olmak istemedikleri bir karaktere sıkıştırma istemi politik duygu yoksunluğu ile gerçekleştirilmek istenir bu politik duygularla açığa çıkan özerk irade ve ruha yönelik bir teslim alma saldırısıdır. Zamana yayılmış ruhsal/duygusal bir yıkım insanda tasarlanır.
Sınırsız zihinsel berraklıkta radikal ve olumsal bir dönüşüm yaratır politik duygular etiği. Politik duygular sosyolojisi ise burada çığır açıcı bir yeni vizyona sahiptir. Politik duyguların hakikati ifşa gücü egemen özneleri an’da sarsan tutku düzeyinde bir yalınlığa sahiptirler. Durağan olmayan ivmeli zaman ve hakikatin sırrı politik duygular etiğinde gizlidir. Duygu zamanda saklı ezilenlerin ürettiği hakikati göreceli kılan politik duyguların eylemci karakteridir düşünsel hakikati sonsuz zamansızlığa taşıyan da bu ısrarcı özgür hakikat arayışçılığıdır. Cisimleştirilen insan yaşamına karşı yok edilmez özgürlüğün sürekliliğini garantiye alır politik duygular etiği. Ezen iktidar sahte hakikatini direngen karşı koyuşuyla onu teşhir eder ve aşar!
Zihni derin politik eleştirel sonuçlara götüren ve tahakküm araçlarının meşruluğunu sonlandıran kolektif ve örgütlü politik duygulardır. Öz direnişi pratikte estetize eden politik duyguların düşünüş ruhudur. Duyguların ekolojik politik anlam tarihi her insanda yazılmayı bekliyor. Özcesi politik duygular anlayanlara ölümsüzlük ve zaman dışılığın anlam ışığında herkesin kendisi olmayı başardığı tutkulu özgürlük mesajlarını içerirler bu mesajlar politik duygularla bilme/görme evresine ulaşmak için birer özgürlük rehberidirler. Anlaşılan o ki yakın zamanda özgün bir politik duygu belleğinin doğuşuna tanıklık edeceğiz.
Politik duygu etiğiyle yeniden farklı düşünmeyi denemek belki de sınırlı bakış açımızda köklü devrimsel sonuçlar yaratacak ve beklenen kararlaşmaya dayalı bütünsel özgürlük ışığını da yakacaktır buda sömürülen politik duygusal irademize esnek bir radikallik katacaktır. Özgürlük ideallerimize denk bir radikal politik tutum kendisini isyancı ve halkçı bir anti dogmatik özgürleşme eylemselliğinde yaratacaktır.
KEREM ÇİFTÇİ
YORUM GÖNDER