BAŞKA DİLDE ANNE OLMAK (24.BÖLÜM)
BAŞKA DİLDE ANNE OLMAK (24.BÖLÜM)
0 Yorum
166
06-05-2022

ZEYTİN AĞACI  

Hüseyin

Katılım Tarihi: 1990

Hayatını Kaybettiği Tarih: 1995

Kardeşi Hasan Katılım: 1999

İlkbahar Hayatını kaybettiği tarih 1999

Sonbahar Zeliha: Eşinin vasiyetini yerine getiremediği için intihar etti.

Görüşme: Tarihi Ocak 2013

Nuh, büyük tufan sonrasında, etrafı sularla kaplı dünyaya konacak bir yurt aramak için güvercinler gönderirmiş her sabah. Güvercinler konacak yer bulamayınca geri dönerlermiş. Günlerden bir gün güvercinler gagalarında bir zeytin dalıyla dönmüşler. Rivayet odur ki; zeytin dalı hayatı var eden kirlenmiş bir dünyadan, arınmış saflığı temsil edermiş. Dünya’nın yeni insanıyla barıştıın simgelermiş. Zaman gelir, hüneri dalında olan zeytin ağacı bir başkası için huzursuz bir mezar da olabilir…?  

Derler ki; Viranşehir yedi kez yıkılıp yedi kez yeniden yapılmıştır. Bu toprakların kadim halkı, yedi kez ölmüş yeniden dirilmiştir. Bu  kentin insanları, tufanın habercileriydi.  

Derlerki; burada yaşayan Ezidi’lerin kutsal meleği Tavus, ‘Âdem’e secde etmediği için cehenneme sürgün edilmiş. Derler ki Melek- i Tavus, yedi bin yıl boyunca üzüntüsünden gözyaşı dökmüş. Melek- i Tavus, gözyaşlarıyla söndürmüş ateşini cehennemin.  

Derler ki; bir dairenin içinde yaratılan Ezidi’leri düşmanları çizdikleri dairenin içine hapsetmişler. Kutsal olan dairenin içinde yapılmış onlara bütün zulümler. O dairenin dışına çıkmak günahmış ve cehennem geri gelirmiş. Kürt coğrafyasının insanları da tıpkı Ezidi’ler gibi hep çemberin içinde kaldılar. Hüseyin ve Hasan’ın hikâyesi de bu çemberin içinde başladı. 1980 yıllarının siyasal rüzgârı onları da bir şekliyle etkiledi. Anneler, çocuklarıyla ilgili bir yaşanmışlıklarını anlatırlarken, oğullarını yeniden doğururlar. Biz sorularımıza daha başlamamıştık ki Fatma ana oğlunu doğurduğu günden başlayarak anlatmaya başladı.  

Fatma Ana Anlatıyor “Bir kış günü dünyaya getirmiştim Hüseyin’i. Ömrü de mevsimine benzedi. Şansızlığı daha çocukluğunda başlamıştı. Köyün kıyısında, geçen derenin olduğu yerde köy kadınlarıyla birlikte çamaşır yıkamaya giderdik. Hüseyin iki yaşındaydı. Oyun oynarken boynuna ip dolanmıştı. Dedesi son anda yetişmişti. Dedesi kıyameti koparmıştı o gün. Hüseyin genç bir delikanlı olduğunda, ona bakar iki yaşında yaşadığı ölüm tehlikesini hatırlar içim bir tuhaf olurdu. Nereden bilecektik. Günün birinde bir değil iki oğlumu birden o korkunun kucağına vereceğimi. Hüseyin ticaretle uğraşırdı. Av tüfeği alıp satardı. Doksanlı yıllarda  PKK, Viranşehir’de bir sürü taraftar toplamıştı. Hüseyin de bunlardan biriydi. Bilgili bir gençti. Kürt meselesiyle çok ilgileniyordu. Bir anne ister mi çocuğu gitsin, ölsün. Biz laf geçiremedik. Kimseyi de dinlemezdi zaten. O genç yaşına rağmen köydeki insanların saygısını kazanmıştı. Kan davalılarımız vardı. Onlarla gider görüşürdü. Onların çocuklarıyla arkadaş olmuştu. “Başkalarının yanlışı, bizim de yanlışımız olmasın” diyormuş. Kan davalılarımız bile onu anlatırken ondan saygıyla söz ediyorlardı. Hüseyin’in siyasetle uğraştığını bildikleri halde korucular bile ona saygı gösterirlerdi. Askerlik çağına kadar ticaretle uğraştı. Bir süre sonra da köyümüze yakın bulunan bir yerde PKK’liler kalmaya başlamıştı. Onlara milislik yapıyordu. Onlardan çok etkilenmişti. Hiç unutmuyorum, bir gün üç kişiyle birlikte geldi. Giyimleri farklıydı. O zamanlar bu durum biraz yeni olduğu için onların gerilla olduklarını bilmiyordum. Bunlar kim oğlum dediğimde “bunlar hevaller anne” (PKK fikrini savunan ve sempati duyanlar arasında arkadaş anlamına gelen bir hitap, örgütsel dil). Korkmuştum tabi. Yemek yaptım, o gençlerin konuşmaları davranışları çok saygılıydı ne bilim içimde bir yakınlık hissetim onlara karşı. Bu her yerde böyledir. Devlet size yaşadığınız bir memlekette suçlu, zararlı, ikinci sınıf muamelesi yaparsa, siz de sizi yüceltenden yana olursunuz. Bu oğlum için de böyleydi. Devlet kefalet vermişti oğlum için. Gitmeseydi öldüreceklerdi zaten. İki ay gibi kısa bir süreden sonra da örgüte katıldı zaten. Katılım öncesinde Hüseyin’in ilişkileri biliniyordu. Hem devlet, hem de korucular, o yıllarda siyasetle uzaktan yakından ilginiz var ve eğer evinize bu yüzden bir operasyon yapılmışsa artık kurtuluşunuz yok demektir. Bu korkuyla her gün yaşamaktansa gitmek onun tek çaresi olmuştu. Gittikten üç dört ay sonra gördüm. Ninesi hastaydı. Onu görmeden gitme dedim. Evden çıktık. Nenesine gitti, nenesi helallik istedi. Sarıldılar nine - torun sonra da çıkıp gitti. Bir daha göremedim. 1990 yılında dağa gitti. 1995 yılında da şehit düştü. Partinin açıklamasına göre göğsünde bir taş parçası varmış. Artık niye koymuşsa? O taş gelen kurşunun şiddetini azaltmış. Askerler tarafından yaralı ele geçmiş. Günlerce akıl almaz işkenceler yapılmış. Bildiklerini söyletemeyince de infaz etmişler. Mezarını bilmiyorum. Cenazesini götüren askerleri gören bir çoban, Derik’in alt kısmındaki zeytin ağaçlarının bulunduğu bir yere gömdüklerini söyledi. Ne kadar doğru bilmiyorum. Hasan’ınkiyse ayrı bir dert. Sara hastasıydı Hasan. Abisi gittiğinde küçüktü. O da abisinden etkilenmişti. Herkesten habersiz çıkıp gitmiş gerillaların olduğu bölgeye. Bizim bulunduğumuz köye yakın yerlerde o yıllarda gerillalar kalıyordu. Daha on iki yaşındayken geri gönderdiler. O da köyde çobanlık yapmaya başlamıştı. 1993 yılında devlet güvenlik gerekçesiyle köyümüzü yakınca, biz de pılımızı pırtımızı toplayıp Çukurova’ya geldik. Mersin, Adana, Tarsus, Antalya’da mevsimlik işçi olarak çalıştık. Hasan abisinden çok etkilenmişti. Evlenmeyi düşünmüyordu. Bizim gibi mevsimlik olarak çalışan bir ailenin kızına âşık oldu. Zeliha’ya tutuldu. Leyla – Mecnun gibi bir aşktı Allah sizi inandırsın. Paramız pulumuz yok düğün için. Biz de berdel (ailelerin erkek çocuklarına karşılıklı olarak kız vermek) yapalım dedik. O ailede kabul etti ve evlendiler. Evlendikten birkaç yıl sonra abisi Hüseyin’in infaz edildiği haberi gelince o da dağa çıktı. Zeliha biliyordu. Çünkü Zeliha’ya demişti - eğer şehit düşersem yerde kalan silahımı sen al demiş. Hasan 19 Mart 1999 yılında gitti. Aynı yılın sonbaharında da hayatını kaybettiği haberi geldi. Hiç değilse onun mezarı belli. Gidip aldık. Köy mezarlığına defnettik. O günden sonra Zeliha hayata küstü. Kimseyle konuşmadı. Odasına gidip saatlerce yalnız kalırdı. Psikolojisi bozulmuştu. Tabi bunun nedenini sonradan öğrendik. Yakın arkadaşı Ayşe’ye “Hasan bana silahımı yerde bırakma” dedi. “Gidemem ama bu yükü de kaldıramam, Hasan bana öyle bir dert bıraktı ki” demiş. Bir sabah odasının kapısını açtığımızda, onu odada asılı bulduk. İntihar etmişti. Yaşadıklarımızı dinlerken siz bile dayanamıyorsunuz. Biz her sabah bu yaşadığımız felaketlerle uyanıyoruz. Bu kadar acıya rağmen barış sözünü ağzımızda düşürmüyoruz. Ne diyebiliriz ki. Bunlar anlattıklarımız, ya anlatamadıklarımız?... Hasan ve Zeliha için arkadaşı Ayşe’nin şiirini olduğu gibi yayımlıyoruz. Bir şiirin çevirisi ne kadar mümkün olabiliyorsa olabildiği kadarını olduğu gibi buraya aktarıyoruz.  

ŞERVANO SAVAŞÇI

Tu şervanekî şerzan

Sen savaşı bilen bir savaşçısın.

Ez bermaliyek bêmal

Bense evsiz bir ev kadın

Tu evîndarê evîna qedexe kirî

 Sen sevdası yasaklanmış sevdalı

 Evîndarê çiyan û azadiyê

 Özgürlük ve dağ sevdalısı

 Min evîna te nizanî û nasnekirî,

 Sevdanı tanımadım ve bilmedim  

Hele bêhnê vede  

Hele bir soluklan  

Ma te xêr e Şivano !  

Hayırdır Savaşçı Zeytin Ağacı  

Bi lez û bez ku de diçî  

Alel acele nereye gidiyorsun  

Bajar bê te sêwî ye  

Şehir sensiz öksüzdür  

Giyanek birîndar  

Yaralı bir canlı  

Dilekî xemgîn  

Üzgün bir gönülle  

Û xeyalên şikestî li cihê te mayî

Ve kırılmış hayaller de senin yerin kalmış Bi awirên tehl li min nenihêre  

Acılı bakışla bana bakma  

Dil birîndar e, bi awiran  

Bakışlarla gönül yaralıdır  

Hîn bêhtir neêşîne  

Daha fazla incitme  

Ji xwe zenga xençera  

Zaten hançerin pası  

Xiyanetê dil dirizîne…

 Gönlün ihaneti çürütüyor  

Min hîn bike Şervano  

Bana öğret Savaşçı

 Min hîn bike, dil polabûyînê  

Çelikleşmeyi bana öğret

 Sekina te ya li hember zilmê  

Zulme karşı duruşun  

Û daqûrtandina êşê  

Ve acıyı yutmana  

Bi tehma şîrînbûna şerbetê  

Şerbet tadındaki tatlılığına  

Min hîn bike  

Bana ögret  

Xweşikbûna jînê

 Yaşamın güzelliği  

Û rastiya hevaltiyê  

Ve arkadaşlığın doğruluğunu  

Kurm û kêzik diçêrin  

Karınca ve kurtlar güdüyorlar  

Li gulîstana me  

Bahçemizde  

Di qul û kewar tê de çêkirin  

Delik ve petekler yapıldı  

Û dilsoziya pak û rast  

Temiz ve doğru bağlılık  

Şervano!  

Savaşçı !  

Tu diçe ber vî çiyan  

ve Dağlara doğru gidiyorsun  

Bi bazar re difire  

Uçuyorsun topraklarımıza doğru  

Bi xezalan re ketî pêşvaziyê  

Ceylanlarla karşılamaya gitmişsin  

Li quntara çiya yên bilind  

Yüksek dağlara doğru  

Di dîlanê de ye  

Halaydadır  

Tu ji coşa azadiya ser xweş e  

Sen özgürlük coşkusundan sarhoşsun  

Ez ji jana bindestiyê  

Ben köleliğin sızısı  

Dihelim û dinalim  

İnliyorum ve eriyorum  

Xelekên qeydên koletiyê  

Köleliğe kayıt halkası  

Li dû hev rêz bûne  

Arka arkaya sıralanmışlar  

Şidyane, diêşîne  

Sıkıştırılmış, acıtıyorlar  

Şervano!  

Savaşçı!  

Ma tu dibihîze vî dengî  

Sen bu sesi duyuyor musun  

Qêrînê di dilî de quraftî  

Kalbinin haykırışında kırılma  

Şabûnên nîvco, şikestî  

Yarım mutluluk, kırık  

Û hêviyên di çavan de kuştî  

Ve gözlerdeki umutlar ölmüş  

Serî hilde Şervano  

Başkaldır Savaşçı  

Rêdûr û bargirano  

Yol uzak ve yük ağır …  

Ocak 2013 Viranşehir

MÜRSEL YILDIZ & İBRAHiM ALP 

YORUM GÖNDER

ZİYARETÇİ YORUMLARI

BENZER KONULAR

BAŞKA DİLDE ANNE OLMAK (22.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (80.BÖLÜM)

BAŞKA DİLDE ANNE OLMAK (23.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (81.BÖLÜM)

BAŞKA DİLDE ANNE OLMAK (24.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (82.BÖLÜM)

BAŞKA DİLDE ANNE OLMAK (25.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (83.BÖLÜM)

BAŞKA DİLDE ANNE OLMAK (26.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (84.BÖLÜM)

BAŞKA DİLDE ANNE OLMAK (27.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (85.BÖLÜM)

BAŞKA DİLDE ANNE OLMAK (28.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (86.BÖLÜM)

BAŞKA DİLDE ANNE OLMAK (29.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (89.BÖLÜM)

BAŞKA DİLDE ANNE OLMAK (30.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (87.BÖLÜM)

BAŞKA DİLDE ANNE OLMAK (31.BÖLÜM-SON)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (88.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (90.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (91.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (92.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (93.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (94.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (95.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (96.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (97.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (98.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (99.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (100.BÖLÜM)

PKK'YE DAYATILAN TASFİYECİLİK VE TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ(1.BÖLÜM-ÖNSÖZ)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (101.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (2.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (102.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (3.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (103.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (4.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (104.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (5.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (105.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (6.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (106.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (7.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (107.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (8.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (108.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (9.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (109.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (10.BÖLÜM )

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (110.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (11.BÖLÜM )

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (111.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (12.BÖLÜM )

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (112.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (13.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (113.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (14.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (114.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (15.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (115.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (16.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (116.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (17.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (117.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (18.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (118.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (19.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (119.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (20.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (120. BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (21.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (121. BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (22.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (122. BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (23.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATIK UYGARLIĞA I CİLT (123.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (24.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (124.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (25.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (125.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (26.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (126.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (27.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (127.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (28.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (128.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (29.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (129.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (30.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (130.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (31.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (131.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (32.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (132.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (33.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (133.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (34.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (134.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (35.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA (135.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (36.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (136.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (37.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (137.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (38.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (138.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (39.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (139.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (40.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (140.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (141.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (41.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (42.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (142.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ(43.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (143.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (144.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (44.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (145.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (45.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (146.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (46.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (147.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (47.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (148.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (48.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (149.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (49.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT (150.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (50.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (51.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA I CİLT SON (151.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (152.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (52.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (153.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (53.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (154.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (54.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (155.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (55.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (156.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (56.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (157.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (57.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATIK UYGARLIĞA CİLT II (158.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (58.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (59.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (159.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (160.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (60.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (161.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (61.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (162.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (62.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (163.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (63.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (164.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (64.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UGARLIĞA CİLT II (165.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (65.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UGARLIĞA CİLT II (166.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (66.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (167.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (67.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (168.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (68.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (169.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (69.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (170.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (70.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (171.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (71.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (172.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (72.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (173.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (73.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (174.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (74.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (175.BÖLÜM)

TASFİECİLİĞİN TASFİYESİ (75.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (176.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (76.BÖLÜM)

SÜMER RAHİP DEVLETİNDEN DEMOKRATİK UYGARLIĞA CİLT II (177.BÖLÜM)

TASFİYECİLİĞİN TASFİYESİ (77.BÖLÜM)